Kreativitet – ”The Needs’ Year” (vecka 4)

Kreativitet The Needs Year Joachim Berggren KommunikationAtt starta ett projekt

Denna bloggtext och mitt projekt “the Needs’ Year” är ett uttryck för min egen kreativitet. Jag har haft idén om detta projekt i drygt sex månader. Ibland är jag väldigt snabb på att omsätta idé till handling, men jag var upptagen med andra projekt. Jag gjorde inte någonting för att förbereda projektet under lång tid (utöver viss tankeverksamhet). Visserligen satte jag upp mål för mig själv, såsom att “För att starta the Needs’ Year i januari ska jag vara klar med x innan 1 december”. När jag inte uppnådde detta mål omformulerade jag det till något annat – “Jag ska vara klar med y innan 15 december”, och klarade inte heller detta mål. Januari närmade sig obönhörligt.

Kreativt stadie

När det var tre dagar kvar av 2021 tänkte jag “Om the Needs’ Year ska hända 2022 måste jag börja göra något nu!” Jag känner igen detta mönster från så många områden i mitt liv. Jag väntar och väntar tills det nästan är försent (och ibland blir det för sent) och sen kastar jag mig in i ett frenetiskt arbete. Jag började skriva blogginlägg, kontakta NVC-tränare, lägga upp strukturer, skriva nyhetsbrev och förbereda pdf:er. Magda fick göra det tekniska: hemsida, grafik, layout och så vidare. Jag är väldigt tacksam att hon stod ut med mina sista-minuten förberedelser och hennes snabba iscensättandet av mina idéer.

I detta tillstånd jobbar min hjärna intensivt och många idéer och kreativa infall ser dagens ljus, diskuteras, prövas och sjösätts eller förkastas. Det tar mycket energi och tid, men är intensivt och kul. Min kreativitet får fritt utlopp och ingenting tycks omöjligt.

Kreativitet betyder inte något helt nytt

När jag ser på ingredienserna i the Needs’ Year är det inte några nyheter. Blogginlägg, webinarier, nyhetsbrev och pdf:er – allt detta har gjorts tusentals och miljontals gånger tidigare. Men vad jag vet har de aldrig tidigare sammanfogats runt idéen om att presentera ett behov i veckan under ett helt år.

Jag har läst en hel del om kreativitet och innovation och ett koncept jag sett flera gånger är att kreativitet inte handlar om att göra något komplett unikt. Nästan allt vi människor gör har gjorts förut. Det kreativa är att sammanfoga tidigare koncept och skapa något helt nytt.

Kreativitet som ett behov

Behovet av kreativitet är kanske det kritiska behov som fört människosläktet dit vi är idag. Vår förmåga att komma på nya lösningar till nya problem är nog det som gjort att vi överlevt. En av teorierna till varför neandertalarna dog ut var deras oförmåga att anpassa sig till nya förhållanden. Vi människor däremot är mästare på att anpassa oss och vår kreativitet är unik bland levande varelser.

Kanske är det så att kreativitet frodas i tider av nöd och utmaningar? Så länge vi var jägare och samlare och den växande populationen kunde sprida sig till nya obebodda områden på vår planet, behövde vi inte så mycket kreativitet. Detta kunde pågå i hundratusentals år utan att våra levnadsomständigheter ändrades dramatiskt. Vi behövde inte anpassa oss så snabbt. Däremot har de senaste generationerna utsatts för en ständigt ändrad omvärld, så vi behöver anpassa oss hela tiden. Här kommer människans intelligens och kreativitet till sin fulla rätt.

Det verkar inte som att kreativitet längre är nödvändig för vår omedelbara överlevnad. Men i en värld som snurrar allt snabbare verkar det som att vi som individer, organisationer och samhällen behöver ha en beredskap och villighet för att förändra oss. Kanske är det vår relativa trygghet – att våra grundläggande överlevnadsbehov redan är tillgodosedda – som gör att vår kreativitet tycks blomstra som aldrig förr?

Att tillgodose behovet av kreativitet

När jag undersöker och tänker på kreativitet ur ett behovsperspektiv märker jag att jag fylls av glädje. Tanken på ett liv där mitt behov av kreativitet inte alls tillgodoses verkar väldigt trist. Kreativitet är kanske inte ett av de omedelbara överlevnadsbehoven. Men förmågan att vara kreativ och att kunna uttrycka den gör mitt liv så mycket rikare. Och fortfarande, än idag, bidrar förmodligen kreativitet i vissa situationer till omedelbar överlevnad.

Så, odla din kreativitet. Förvandla dina tankar till handling. Uttryck dina vilda osannolika idéer och njut av livet till fullo!

Dela dina strategier för att tillgodose behovet av kreativitet i kommentaren nedan eller, om du är en premium-prenumerant på ”The Needs’ Year”, på onlineplattformen.


Detta blogginlägg publicerades ursprungligen på Empathic Way Europe’s hemsida med rubriken: Creativity – The Needs’ Year (Week 4).

En gång i veckan pratar jag med en NVC-tränare om behov. Anmäl dig till nyhetsbrevet så får du en länk till nästa Zoom-samtal. Om vill du ta del av inspelade samtal kan du bli en premium-prenumerant. Läs mer här. Zoom-samtalet om behovet av kreativitet hade jag med Sarah Dekker.

Det här inlägget postades i Nonviolent Communication, The Needs' Year.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.